Per 1 augustus gaat het zogenaamde boerkaverbod in Nederland in. Concreet betekent dit, dat het niet meer is toegestaan om een boerka (of welk item dan ook dat het gezicht onherkenbaar bedekt) te dragen in openbare ruimtes, scholen en openbaar vervoer:
‘Officieel gaat het om de Wet gedeeltelijk verbod gezichtsbedekkende kleding. Deze wet geldt vanaf 1 augustus en dat betekent dat je vanaf die dag openbare ruimtes zoals ziekenhuizen, overheidsgebouwen, scholen en het openbaar vervoer niet meer met een boerka, nikab, integraalhelm of bivakmuts mag betreden.‘ (bron)
De naam ‘boerkaverbod’ zegt het al: geen hond denkt bij die nieuwe wet aan een integraalhelm op het hoofd van een pizzabezorger. Trouwens: die jongen mág zijn helm ook gewoon ophouden als hij jouw Quattro Stagioni met extra pepperoni bij jou aflevert.
Maar niet als hij zijn rijbewijs bij de gemeente gaat ophalen.
Net zoals jouw buurvrouw volstrekt geen wet overtreedt als zij in nikab of boerka haar eigen stoepje schoonveegt, maar in die outfit niet mag inchecken voor een vliegreis.
De ‘boerkawet’ is niets meer of minder dan een wet die ervoor zorgt dat mensen die om wat voor reden dan ook geïdentificeerd moeten kunnen worden (buskaartje, museumpas, vliegtuigticket/paspoort), herkenbaar zijn.
En dat is alleszins boerenverstandredelijk. Als je ergens komt waar je identiteit vastgesteld moet kunnen worden, moet je gezicht te zien zijn. Nogal logisch, ongeacht beroep of religie.
Maar de wet heeft in de inmiddels gevaarlijk gehersenspoelde volksmond een bijnaam gekregen die verwijst naar een geloof waar nogal wat mensen tegenwoordig graag de wortel van alle kwaad in zien. Onze regering speelt daar handig op in en laat het maar lekker zo; wat maakt het uit?
De boerkawet.
What’s in a name? Nogal veel, eigenlijk.
De naam doet vermoeden dat er hard opgetreden gaat worden tegen vrouwen die hun haar niet laten wapperen. Veel mensen weten niet eens het verschil tussen een hijab (hoofddoekje), chador, nikab of boerka. Zodra het haar verborgen is, gaan de alarmbellen af. Mensen die toch al een beetje bang waren voor moslims, voelen zich door ‘De Boerkawet’ bevestigd in hun angst: ‘Zie je wel! Er komt een wet tegen, dan moét het wel slecht zijn!’
Anderen roepen dat het tijd wordt dat Boerka’s verboden worden want: vrouwenonderdrukking. Ja. Dat zal misschien. En de dag dat alle vrouwenonderdrukking in Nederland alléén nog maar voorkomt bij dat handjevol vrouwen dat in boerka of nikab loopt, hang ik de vlaggen uit. Dan zijn we er bijna, qua vrouwenemancipatie. Maar zover is het nog lang niet.
En zolang het zo ver niet is, is het niet aan ‘ons’ Westerse vrouwen om degenen die in nikab of boerka over straat lopen nog eens extra te laten voelen dat ze niet gezien mogen worden.
Stel dat je gelijk hebt. Stel dat een vrouw in nikab thuis onderdrukt wordt. Denk dan eens terug aan je eigen moeder of grootmoeder, jong in de jaren 50 of 60. In haar jeugdjaren mocht ze geen broek dragen. Zelfs op de fiets moest daar voor de zedelijkheid een rok overheen. Zodra zij trouwde, werd het boterbriefje één op één vergezeld van een ontslagbriefje: zij werd niet geacht nog langer buitenshuis te werken. En ze mocht nog geen stofzuiger kopen zonder de schriftelijke toestemming van haar echtgenoot. Dat is allemaal nog niet zo lang geleden (en misschien zit daar de kern van de felle reacties?).
Stel dat je gelijk hebt. Stel dat een vrouw in nikab of boerka thuis onderdrukt wordt. Stel je nu eens voor dat jij die vrouw bent.
Helpt het dan als je op straat door andere vrouwen met de nek wordt aangekeken?