Onbezongen

Een kille, miezerige avond in Maastricht: binnen in de AINSI is het warm maar leeg. Er staat geen rij bij de kassa en ook bij aanvang blijkt de zaal nog niet half gevuld. Is de AINSI toch te ver van het centrum? Is er zo weinig publiciteit geweest? We zitten klaar voor Onbezongen – Het Politieke Beest Onthuld.

De titel van de nieuwste voorstelling van theatergezelschap SKaGeN (België) spreekt niet direct tot de verbeelding van de gemiddelde theaterbezoeker die juist even wég wil van wat het 8-uur journaal en de krant dagelijks aan ellendig politiek geleuter te bieden hebben.

De UitAgenda van Maastricht omschrijft de voorstelling als volgt: Onbezongen gaat over de homo politicus die in zijn ontembare drang naar macht en meer zichzelf uiteindelijk vernietigt. Of hoe het genie van de politicus uiteindelijk ook zijn ondergang betekent. Auteur Vincent Stuer kon als partijwoordvoerder, kabinetslid op Buitenlandse Zaken en bij de Europese Commissie, en als speechwriter van toppolitici doordringen tot diep in de weefsels van de politiek. Hij kreeg de kans macht en machthebbers van nabij te bestuderen.

Bent u al geneigd om gapend door te klikken? Dat zou jammer zijn. De voorstelling speelt de komende tijd nog en ik zou u van harte willen aanraden erheen te gaan.

Valentijn Dhaenens (bekend van De Helaasheid Der Dingen) speelt -met in de achtergrond een coachende commentaarstem- een kleine anderhalf uur solo zonder ook maar een moment te vervelen. De gebakken politieke lucht wordt ongezouten geserveerd, in een decor vol technische verrassingen. Een acteur speelt dat hij speelt dat hij een oprechte politicus is én een liefhebbende vader en echtgenoot én een gepassioneerde minnaar. Een mens zou aan minder krakend ten onder gaan.

Valentijn Dhaenens is onvermoeibaar en leidt zijn personage vakkundig naar de afgrond. De teksten waarmee hij dat doet zijn sterk en vaak hilarisch. Om politiek mag gerust gelachen worden, dat wordt al snel duidelijk en geeft gedurende de avond welkome lucht aan de moedeloos makende kost die we dagelijks moeten verteren. Een politicus zien en horen op televisie zal nooit meer hetzelfde zijn.

SkaGeN – Onbezongen (Ainsi, Maastricht 22 november 2017).

Meer voorstellingen in o.a. Hasselt, Utrecht en Amsterdam. Zie de website van SKaGeN voor de speellijst.